چهارشنبه 17 شهریور 1389
 
 
خودتان را در موقعیت هایی قرار دهید که احتمال وقوع اتفاقات خوب برایتان بیشتر شود. برای این منظور، اول باید از خودتان بپرسید که چه چیز خوشحالتان می کند و برای رسیدن به آن چه باید بکنید.
 

افراد آنلاین

حاضرین در سایت : 8 نفر مهمان


همپرواز موقتا بروز رسانی نمیشود. به زودی با یک مجله اینترنتی کامل و بهتر از گذشته در کنار شما خواهیم بود
صفحه اصلی arrow صفحه اصلی arrow مصرف چاي داغ و افزايش ابتلا به سرطان مري

مصرف چاي داغ و افزايش ابتلا به سرطان مري چاپ ارسال به دوست
(2 رای به مطلب )

انتشار توسط مدیر   
02 تیر 1388 ساعت 17:13

مقاله به چاپ رسيده درBritish Medical Journal (BMJ) در 26 مارس 2009 توسط دكتر ملك زاده و همكاران وي از مركز تحقيقات بيماريهاي دستگاه گوارش دانشگاه علوم پزشكي تهران و ديگر مراكز تحقيقاتي در انگليس، فرانسه، سوئد و آمريكا، ارتباط بين نحوه مصرف چاي و خطر بروز سرطان سلولهاي سنگفرشي جداره داخلي مري را مورد تحقيق و بررسي قرار مي دهد.

مقاله به چاپ رسيده درBritish Medical Journal (BMJ) در 26 مارس 2009 توسط دكتر ملك زاده و همكاران وي از مركز تحقيقات بيماريهاي دستگاه گوارش دانشگاه علوم پزشكي تهران و ديگر مراكز تحقيقاتي در انگليس، فرانسه، سوئد و آمريكا، ارتباط بين نحوه مصرف چاي و خطر بروز سرطان سلولهاي سنگفرشي جداره داخلي مري را مورد تحقيق و بررسي قرار مي دهد.
سرطان مري، لوله اي كه حفره دهاني را به معده متصل مي كند، سالانه موجب مرگ 500,000 نفر در جهان مي شود. قسمت اعظم بيماري در جمعيتهاي پراكنده اي در آسيا، آفريقا و جنوب آمريكا ديده مي شود.
عليرغم افزايش اخير در بروز آدنوكارسينوم مري در كشورهاي صنعتي، شايعترين زيرگونه سرطان مري در جهان سرطان سلولهاي سنگفرشي مري مي باشد. تنباكو و الكل عمده ترين علل ايجاد كننده سرطان سلولهاي سنگفرشي مري در كشورهاي غربي هستند اما اين دو در كشورهاي غيرغربي كه شيوع بسيار زيادي از بيماري در آنها ديده مي شود نقشي ندارند.
سوء تغذيه، عفونتهاي ويروسي و توكسينها يا سمهاي موجود درغذا همگي بعنوان علل بوجود آورنده سرطان مري دخيل دانسته شده اند اما هيچيك به خوبي فراواني غير طبيعي موارد سرطان مري در اين جمعيتها را توجيه نمي كنند.
يكي از فرضيه هاي مورد توجه در اتيولوژي سرطان مري مربوط به آسيب حرارتي مكرر به سلولهاي پوششي جداره مري است كه مي تواند پروسه سرطان را در اين سلولها شروع نمايد، اما شواهد ناكافي تا به امروز نقش آنرا قطعي ننموده است. مطالعات گذشته نشان داده اند كه مصرف چاي خاس داغ (Hot matè) ( نوعي نوشيدني گياهي در آمريكاي جنوبي) يا مشروبات الكلي داغ، سرطان سلولها سنگفرشي مري را افزايش مي دهند. با اين وجود اين فرضيه با مشكل دست و پاگير منفك ساختن اثر حرارت از علل مداخله گر مانند اثر ديگر مواد خورده شده كه از قبل در ايجاد سرطان مري دخيل شناخته شده اند ( مانند الكل، تنباكو و خاس )  روبروست.
مشكل ديگر مربوط به دستيابي به يك تخمين قابل اطمينان از دمايي كه شركت كنندگان بطور معمول غذا يا نوشيدني هاي داغ را بلع مي نمايند مي باشد و اين مشكلات همگي ازآنجا ناشي مي شود كه اين مطالعات اساس خود را بر گزارشات توسط بيمار قرار ميدهند .
به گفته سردبير BMJ، مطالعه اسلامي و همكارانش  قانع كننده ترين آزمون تا به اين تاريخ در مورد نظريه آسيب حرارتي در سرطان ايجاد سلولهاي سنگفرشي در انسان است.
اين مطالعه در جمعيتي در شمال ايران، استان گلستان، با بروز زياد بيماري انجام شده است. در اين مطالعه محققان ابتدا ذائقه 300 بيمار با سرطان سلولهاي سنگفرشي مري را در مورد نوشيدن چاي مشخص كردند و گروه كنترل يا شاهد را به تعداد 571 نفر از ساكنين همان منطقه جغرافيايي انتخاب نمودند. هنگامي كه اين بيماران با شاهدهاي فاقد سرطان مقايسه نمودند، بيماران به نسبت بيش از دو برابر امكان داشت نسبت به كساني كه آنرا «گرم يا ولرم» مصرف مي كردند   چاي خود را «داغ» (Odds ratio: 2.07 , Confidence interval 95%, 1028-3035) و هشت برابر بيشتر  چاي خود را «خيلي داغ» (OR=8.16,CI=3.93-16.9) مصرف كنند.
نتايج مشابه ديگري نيز در افرادي كه چاي خود را سريع و به فاصله دو دقيقه از ريختن   آن مي نوشيدند پنج برابر خطر بروز بيماري نسبت به كساني چهار دقيقه يا بيشتر براي خنك شدن چاي بيش از نوشيدن آن منتظر مي مانند بدست آمد.
اين موارد افزايش قابل توجهي را در خطر ابتلا به سرطان به دست مي دهند و اگرچه مطالعات مشاهده اي از خطر سوگرايي به دليل موارد بخوبي شناخته شده در امان نيستند، محققان اين مطالعه تا سرحد امكان تلاش نموده اند كه خطاي متدلوژيك مطالعه را به حداقل برسانند.
ضعف مهم بالقوه مطالعه مربوط به تخمين دمايي بود كه در آن چاي مصرف مي شد و به گزارشات فردي شركت كنندگان مطالعه استوار بود. براي برخورد با اين مشكل --- و در تلاش براي كاليبره كردن گزارشات به مقوله هاي گرم ، داغ و خيلي داغ ---- محققين با انجام مطالعه دومي دماي حقيقي چاي مصرفي  نزديك به 50000 نفر ا ز ساكنين همان استان را اندازگيري نمودند. رويهم رفته اين مطالعات شواهد متقني در مورد نوشيدن چاي كه دمايي بيشتر از 70 درجه سانتيگراد بصورت چشمگيري  موجب افزايش خطر ابتلا به سرطان سلولهاي سنگفرشي وي مي شوند را به دست مي دهند .
پيش از اين محققين آمريكايي و ژاپني در مطالعات خود به اين نتيجه رسيده بودند كه يك سوم ساكنين آسياي شرقي – چيني ها ، ژاپني ها و كره آي ها داراي فقدان آنزيمي مي باشند كه آنها را درمعرض خطر بالاتري براي ابتلا به سرطان مري قرار مي دهد.

در لينك زير دكتر ملك زاده و ديگر مولفان اين تحقيق جمعيتي مورد-شاهدي از  در مورد اثرات مصرف چاي داغ در ايجاد سرطان مري در استان گلستان در شمال ايران صحبت مي كنند:
http://www.mfreeth.com/movies/5.html

پاسخهاي سريع به مقاله در سايت BMJ از طريق لينك زير قابل مشاهده است:
http://bmj.com/cgi/content/full/338/mar26_2/b929#responses

براي پاسخ به مطالعه فوق روي لينك زير كليك نماييد:
http://bmj.com/cgi/eletter-submit/338/mar26_2/b929

  گردآوري و برگردان: دكتر سيد بهنام هاشمي


نمایش مطلب : 2149

  نظرات (1)
RSS comments
1. توسط: sarvenaz, در 09/04/1389
ba inke midonam cheye dagh che badiharo dare vali bazam nemitonam nakhoram akhe cheye dagh ye chize digast

نظر شما درباره این مطلب
    قبل از ارسال نظر به نکات زیر دقت فرمایید:
  • رعایت ادب و احترام نشانه شخصیت واقعی شماست.
  • هرکس برای خود نظری دارد که این نظر هم برای او و هم برای ما محترم است.
  • بخش نظرات فقط برای ارسال نظر است نه برای تبلیغ سایت یا وبلاگ شما.
نام :
E-mail:
نظر :



کد عکس:* Code
باخبر شدن از نظرات ارسالی دیگران از طریق ایمیل


 
قبل >

جدید ترینها

پر بیننده ترین مطالب هفته

 
   
  قالب غروب پارسه .:. طراح و کدنویس امین برنجکار.:. کلیه حقوق قالب سایت برای همپرواز و طراح قالب محفوظ است.